مراحلی که برای اخذ نماد اعتماد الکترونیک باید طی شوند

  • توسط محمد
  • 3 مهر 1398
  • 0
اخذ نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیکی یک مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی است و فروشگاه‌های اینترنتی برای قانونی کردن فعالیت‌های خود باید حتما نسبت به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنند.

نماد اعتماد الکترونیکی از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر داده می‌شوند. فروشگاه‌های اینترنتی سایت‌هایی هستند که یک شرح مختصر از کالا یا خدمات خود را به کاربر نشان می‌دهند و کاربر با پرداخت هزینه‌های لازم از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌تواند از خدمات ذکرشده بهره‌مند شود. از آنجایی که تمام این فرآیند به صورت مجازی انجام می‌شود، کاربر باید پیش از اقدام کردن به خرید از صحت خدماتی که فروشگاه اینترنتی ارائه می‌دهد اطمینان حاصل کند و اینجاست که اهمیت نماد الکترونیکی اعتماد معنا پیدا می‌کند. این نماد بعد از بررسی وب‌سایت و احراز هویت مالک حقیقی یا حقوقی و با هدف اعلام صلاحیت فروشگاه‌ اینترنتی به مدت ۱ سال به صاحب آن داده می‌شود.

آیفون 11 پرو
حتما بخوانید : آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس معرفی شدند

کاربر با کلیک کردن روی نماد الکترونیکی که نشان آن معمولا در صفحه‌ی اصلی وبسایت درج شده است می‌تواند به اطلاعاتی شامل آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی داشته باشد. درصورتی‌که وضعیت نماد معتبر باشد یعنی فعالیت‌های وب‌سایت قانونی است و کاربر می‌تواند با اطمینان خاطر از فروشگاه مورد نظر خرید کند. فراموش نکنید که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر باید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد. برخی از سایت‌هایی که قصد کلاه‌برداری دارند تنها از تصویر این نماد استفاده می‌کنند که این کار غیرقانونی بوده و ممنوع است. علاوه بر آن شما با وارد شدن به وبسایت ای‌نماد و سپس انتخاب لیست کسب‌و‌کارهای دارای نماد الکترونیکی، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که با وارد کردن آدرس دامنه می‌توانید وضعیت نماد سایت را مشاهده کنید. بنابراین برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درج IP کافی نیست و حتما باید دامنه‌ی ثبت شده داشته باشید.

ای نماد

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی در حال حاضر به ۲ نوع تقسیم‌بندی می‌شود:

نماد دائم یک ستاره: این نماد بعد از ثبت‌نام و بررسی وب‌سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورت دارا بودن یک سری از معیارها به وب‌سایت داده می‌شود.

نماد دائم دو ستاره: شرایط لازم برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره با نماد یک ستاره یکسان است و تنها تفاوت آن این است که فروشگاه اینترنتی متقاضی این نماد باید از گواهی امنیت SSL استفاده کرده باشد. پروتکل SSL یک استاندارد وب است که طی آن اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت به‌صورت کد شده مبادله می‌شوند و قابل بازیابی نیستند.

مدارک لازم جهت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی:

متقاضیان حقیقی:

۱- تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)

۲- تعهدنامه شخصیت حقیقی

تنظیم روشنایی لب تاب
حتما بخوانید : روش های مختلف تنظیم روشنایی لپ تاپ

متقاضیان حقوقی (تجاری /غیرتجاری):

۱- تصویر آگهی روزنامه رسمی

۲- تصویر اصل اساس‌نامه

۳- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)

۴- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

۵- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

۶- تعهدنامه شخصیت حقوقی

۷- تصویر پروانه /مجوز فعالیت

متقاضیان دولتی:

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب‌سایت به دستگاه دولتی مزبور.

ارزیابی وب‌سایت

وب‌سایت‌های متقاضی از ۳ جهت مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرند و نتیجه‌ی بررسی در قالب چک لیست الزامات به متقاضی می‌رسد:

تغییر رمز مودم وای فای
حتما بخوانید : چطور پسورد مودم وای فای را تغییر دهیم؟ + ویدیو

۱- محتوای وب‌سایت و مرتبط بودن آن با مدل کسب‌و‌کار و خدمات ارائه شده

کسب‌و‌کارهای اینترنتی موظف به رعایت قوانین و مقررات جاری کشور هستند. به همین جهت شیوه‌های بازاریابی، عدم فروش کالاهای غیرقانونی و فاقد مجوز، عدم درج تبلیغات غیرقانونی و عدم استفاده از نشانه‌های دولتی در سایت در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۲- فرآیند فروش و ثبت سفارش

مشخصات فنی محصولات یا خدماتی که در یک وب‌سایت برای فروش گذاشته می‌شوند باید داخل وب‌سایت درج شده باشند. همچنین مبلغ محصول و هزینه‌های جانبی آن باید به‌طور کامل درج شوند. فرآیند خرید باید امکان ثبت سفارش و صدور پیش‌فاکتور را قبل از ثبت نهایی داشته باشد. بعد از خرید نیز باید یک کد رهگیری به کاربر داده شود تا بتواند فرآیند خرید خود را پیگیری کند.

۳- استاندارد صفحات وب‌سایت

وب‌سایت‌های متقاضی باید اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهند. درج اطلاعات لازم در تب‌های درباره‌ی ما و تماس با ما الزامی است. تب درباره‌ی ما باید دارای اطلاعات هویتی مالک و مجوزهای اخذ شده باشد. تب تماس با ما نیز باید حاوی اطلاعات کامل تماس و آدرس باشد. چنانچه قوانین و مقررات خاصی برای فروش کالا دارید باید این اطلاعات را قبل از فرآیند ثبت سفارش در اختیار مشتری قرار دهید.

مراحل گرفتن ای نماد

بعد از بررسی‌های لازم نماد اعتماد الکترونیکی شما صادر می‌شود و شما می‌توانید کد مجوز را روی سایت خود درج کنید. برای دریافت نماد نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ اما طبق اعلام سایت فرآیند احراز آدرس، شماره تماس و خودآزمایی الزامات نماد مستلزم پرداخت وجه به پیمانکار مورد تأیید مرکز است.

مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی ۱ سال است و قبل از تمام شدن مهلت آن باید درخواست تمدید از سوی متقاضی ارسال شود. برای تأیید شدن نماد اعتماد یک وب‌سایت نباید  هیچ تخلفی در مدت فعالیت خود داشته باشد و در مهلت مقرر اختلاف کسب‌وکار خود را با مصرف‌کنندگان حل کرده باشد. همچنین وب‌سایت در زمان تمدید اعتبار نباید نماد کسب‌و‌کار خود را بدون اطلاع به مرکز تغییر دهد و همچنین نباید مخالف قوانین جمهوری اسلامی (قوانین مرتبط با کسب‌و‌کارهای اینترنتی) فعالیتی انجام دهد. اگر وب‌سایت متقاضی شرایط ذکر شده را داشته باشد، نماد اعتماد آن توسط کارشناسان تمدید می‌شود. در غیر این ‌صورت ممکن است نماد اعتماد به مدت ۱ سال دیگر تمدید نشود و نماد فعلی نیز لغو شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه » بررسی » مراحلی که برای اخذ نماد اعتماد الکترونیک باید طی شوند